Σελίδες

Τρίτη, 3 Φεβρουαρίου 2015

Συνάντηση με τον νέο Αν.Υπουργό Προστασίας του Πολίτη κ.Ι.Πανούση

Αθήνα 3-2-2015

Συναντήθηκε σήμερα το Δ.Σ. της Ένωσής μας με τον νέο Αν.Υπουργό Προστασίας του Πολίτη κ.Ι.Πανούση. 
Η Ένωσή μας αρχικώς του ευχήθηκε καλή επιτυχία στα νέα του καθήκοντα, εκφράζοντας την ικανοποίηση της που στην πολτική ηγεσία του φορέα μας τοποθετήθηκε ένας άνθρωπος με βαθιά και ουσιαστική γνώση των ζητημάτων μας.
Στη συζήτηση, αναπτύχθηκαν τα καυτά προβλήματα που ταλανίζουν το πυροσβεστικό προσωπικό και το Πυροσβεστικό Σώμα. Ειδικά τέθηκαν τα ζητήματα της  πλήρης  αποκατάστασης των μισθολογικών μας, σύμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ και της κατάργησης του σχετικού νόμου  που προέβλεψε τη διάλυση του ΤΕΑΠΑΣΑ.
Από την πλευρά του ο κ.Υπουργός, μας δήλωσε την πρόθεσή του για ουσιαστικές παρεμβάσεις  που θα δώσουν λύσεις στα προβλήματά μας, μετά από ειλικρινή διάλογο και ουσιαστική διαβούλευση, με τα σωματεία μας.
Για το ζήτημα της  αποκατάστασης των μισθολογικών αδικιών σύμφωνα με τις δικαστικές αποφάσεις, μας διαβεβαίωσε ότι θα υλοποιηθεί η κυβερνητική δέσμευση για άμεση υλοποίηση, ενώ για το ζήτημα του ΤΕΑΠΑΣΑ, επίσης μας διαβεβαίωσε ότι προ του τέλους του τρέχοντος μηνός θα γίνει η νομοθετική ρύθμιση για την κατάργηση της σχετικής  αντιασφαλιστικής νομοθετικής ρύθμισης.


Το υπόμνημα που κατατέθηκε στον κύριο Αναπληρωτή Υπουργό κ.Ιωάννη Πανούση





ΒΑΣΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ ΘΕΣΕΩΝ ΚΑΙ  ΑΠΟΨΕΩΝ  ΓΙΑ ΤΑ ΚΡΙΣΙΜΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΏΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ


Κύριε  Υπουργέ

Ενόψει  της πρώτης μας συνάντησης, σας  υποβάλλουμε υτπόμνημα των θέσεων μας για τα βασικά προβλήματα που απασχολούν το πυροσβεστικό προσωπικό και το Πυροσβεστικό Σώμα γενικότερα.

1.    Το πρόβλημα της ομογενοποίησης του πυροσβεστικού προσωπικού
Το θέμα της ομογενοποίησης του πυροσβεστικού προσωπικού, αποτελεί ένα από τα μείζονα προβλήματα του Π.Σ. γιατί πλήτει την ίδια την φυσιογνωμία του, προκαλεί ζητήματα επιχειρησικής υστέρησης και επί της ουσίας υποβαθμίζει την αποτελεσματικότητα του πυροσβεστικού οργανισμού.
Δυστυχώς οι ενστάσεις της Ένωσής μας δεν εισακούστηκαν από την τότε κυβέρνηση, όταν επέβαλε στο Πυροσβεστικό Σώμα αυτό το «πρωτοφανούς σύλληψης» σύστημα απασχόλησης.
Για την ιστορία χαρακτηριστικά γράφαμε τον Ιούλιο του 2012 (Newsletter ΕΑΠΣ υπ.αρ.2/7-2012):
«Εδώ και μήνες με συνεχείς δημόσιες παρεμβάσεις, η ΕΑΠΣ είχε εκφράσει τον έντονο προβληματισμό μας, για την επιχειρούμενη υποβάθμιση του Πυροσβεστικού Σώματος μετά την πολιτική πρωτοβουλία των απερχόμενων κυβερνόντων για ΤΡΙΧΟΤΟΜΗΣΗ του πυροσβεστικού προσωπικού (μόνιμοι-πενταετείς- συμβασιούχοι).
Η «φαστ τρακ» διαδικασία που ακολουθήθηκε με απίστευτη προχειρότητα, στο όριο της νομιμότητας ολοκληρώθηκε και με την χωρίς κριτήρια τοποθέτηση των νέων Π.Π.Υ. εξ ιδιωτών. Καταργήθηκαν οι 4000 χιλιάδες θέσεις μονίμων Πυροσβεστών και συστάθηκαν αντίστοιχες θέσεις Π.Π.Υ. με μειωμένες εργασιακές δυνατότητες χωρίς όμως να έχει υπάρξει μελέτη για την επιχειρησιακή κατανομή- αξιοποίηση αυτού του ανθρώπινου δυναμικού.
Τορπιλίστηκε η πρωτοβουλία αναδιοργάνωσης του Πυροσβεστικού Σώματος, δεν συστάθηκαν οι νέες θέσεις των Π.Π.Υ. ανά ειδικότητα και κατηγορία σε κάθε Π.Υ. έστω και στη θέση των καταργούμενων θέσεων μονίμων Πυροσβεστών.
Έτσι οι τοποθετήσεις των Π.Π.Υ. των προερχομένων εξ συμβασιούχων έγιναν στις Π.Υ. που υπηρετούσαν χωρίς την ίδια ειδικότητα και με διαφοροποίηση του αριθμού των τοποθετημένων και των Π.Π.Υ. προερχομένων εξ ιδιωτών έγιναν σε Π.Κ. και Π.Υ. με μοναδικό κριτήριο τη βούληση της πυροσβεστικής ηγεσίας… Το Πυροσβεστικό Σώμα, ειδικά σήμερα στην εποχή της γενικευμένης κρίσης που διέρχεται η πατρίδα μας, δεν έχει την πολυτέλεια για οργανωτικές υστερήσεις, πειραματισμούς και προχειρότητες.»
Δυστυχώς από τότε μέχρι και σήμερα, παρά ότι το σύνολο των προκατόχων σας, έχουν αποδεχτεί το μέγεθος του συγκεκριμένου προβλήματος, ουδεμία λύση δόθηκε, με αποτέλεσμα το πρόβλημα να διαιωνίζεται και να μεγεθύνεται.
Η Ένωσή μας σε όλες τις παρεμβάσεις της για τα προβλήματα του Π.Σ. θέτει το συγκεκριμένο πρόβλημα στην κορυφή της ατζέντας, ζητώντας την επίλυσή του.
Και η επίλυσή του δεν μπορεί να είναι άλλη από αυτή που θα διασφαλίσει και το αξιόμαχο του πυροσβεστικού οργανισμού και θα διασφαλίσει το εργασιακό μέλλον των συναδέλφων Π.Π.Υ.
Καταρχήν θα πρέπει να ληφθεί υπόψη το νέο δεδομένο, ότι με το Ν.4249/2014 η εισαγωγή Πυροσβεστών στο Π.Σ. θα γίνεται μέσω των Πανελληνίων και ότι σύμφωνα με τις προβλέψεις οι πρώτοι Δόκιμοι θα εισαχθούν το 2016, και θα αποφοιτήσουν το 2018.
Άρα σε αυτό το διάστημα, θα πρέπει νε έχει ολοκληρωθεί η υλοποίηση της ενσωμάτωσης των συναδέλφων Π.Π.Υ. ώστε από το 2018 να τεθεί η βάση για την μετεξέλιξη του Π.Σ σε ένα σύγχρονο οργανισμό που να έχει επιλύσει τουλάχιστον τις δυσλειτουργίες του στο καίριο ζήτημα της φυσιογνωμίας του προσωπικού του.
Όπως πάγια η Ένωσή μας έχει διατυπώσει, όσοι από τους Π.Π.Υ. έχουν τα τυπικά προσόντα πρόσληψης στο Π.Σ. θα πρέπει να ενταχθούν πλήρως ως πυροσβεστικό προσωπικό, με τα ίδια ασφαλιστικά και μισθολογικά δικαιώματα, με κατάργηση των αντίστοιχων θέσεων ΠΠΥ και την αντίστοιχη σύσταση θέσεωνΠυροσβεστών Γ.Υ.
Η διαδικασία σαφώς και σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να περιλαμβάνει την εισαγωγή τους στην Σχολή Πυροσβεστών της Πυροσβεστικής Ακαδημίας και την επιτυχή αποφοίτησή της από αυτή. Με τη λειτουργία 2 εκπαιδευτικών σειρών ανά έτος, αρχόμενη από το 2015, η διαδικασία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί στο τέλος του 2017.
Με αυτόν τον τρόπο θα συνεχιστεί η ροή μόνιμου πυροσβεστικού προσωπικού, μέχρι την πρώτη αποφοίτηση των Δοκίμων μέσω πανελληνίων, και το συγκεκριμένο προσωπικό των ΠΠΥ θα έχει πλήρη εκπαίδευση για την ουσιαστική του ενσωμάτωση στο πυροσβεστικό προσωπικό. Επίσης με αυτόν τον τρόπο θα επιμεριστεί και η οικονομική επιβάρυνση της όλης διαδικασίας.
Για τους υπόλοιπους συναδέλφους από τους Π.Π.Υ. που δεν έχουν τα τυπικά προσόντα για την εισαγωγή τους στην Σχολή Πυροσβεστών, θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι μετά την ολοκλήρωση της 5ετους σύμβασης τους, σύμφωνα με ότι προβλέπει ο σχετικός νόμος, θα πρέπει να ενταχθούν στο πυροσβεστικό προσωπικό, με τη διαδικασία που ακολουθήθηκε για συνοριακούς-ειδικούς της ΕΛΑΣ, με προσωποπαγείς θέσεις που θα καταργούνται μετά την συνταξιοδότησή τους και θα μετατρέπονται αυτομάτως σε κενή θέση Πυροσβέστη Γ.Υ.
Τέλος άμεσα και προ της έναρξης της παραπάνω διαδικασίας θα πρέπει να γίνει απορρόφηση των επιλαχόντων προς συμπλήρωση των κενών που υπάρχουν σήμερα στις θέσεις των Πενταετών Πυροσβεστών. Αναφορικά επίσης για το επί συμβάση προσωπικό, χρειάζεται η συνέχιση του θεσμού, για την αντιμετώπιση των αυξημένων εποχικών αναγκών της δασοπυρόσβεσης, μετά από μια νέα επιχειρησιακή μελέτη που να καθορίζει την αριθμητική και τοπική αναγκαιότητα.

2.    Η ανάγκη τροποποίησης των διατάξεων του Ν.4249/2014
Όπως είχαμε διατυπώσει και στη δημόσια διαβούλευση και στις σσυναντήσεις μας με  την πολιτική ηγεσία  η Ένωσή μας είχε σημαντικές διαφωνίες  ως  προς συγκεκριμένες ρυθμίσεις  του νέου Νόμου.
Συγκεκριμένα:
    Στο χαρακτήρα του πυροσβεστικού προσωπικού θα   πρέπει να ληφθεί η σημαντική απόφαση και να επιλυθεί η   τριχοτόμηση του πυροσβεστικού προσωπικού, καταργώντας την κατηγορία των Π.Π..Υ. και εντάσσοντας στο πυροσβεστικό προσωπικό και θα πρέπει να  συμπληρωθεί    η  κατηγορία του εποχικού  προσωπικού, για τις πραγματικά εποχικές  επιχειρησιακές ανάγκες του Π.Σ.
    Η σύσταση του μοντέλου   δύο Υπαρχηγών,  όπως είχαμε επισημάνει προ της ψήφισης του Νόμου, εισήγαγε ένα ιεραρχικό μοντέλο  δοκιμασμένο στο παρελθόν για λίγο χρόνο και καταργημένο ως αποτυχημένο. Η διοικητική αυτή μορφή επίσης δεν υπάρχει στα έτερα Σ.Α., δεν εξυπηρετεί καμία πραγματική ανάγκη, ενώ περιπλέκει την πορεία της διοικητικής καθημερινότητας. Η πρόταση συνίσταται στην κατάργηση του ενός Υπαρχηγού – Αντιστρατήγου.
    Πρέπει να καταργηθεί ο Συντονιστής  Υποστήριξης, θεσμός άγνωστος και με αναντιστοιχία σε άλλα Σώματα και  επανέλθει  στη θέση του ο θεσμός του Προϊσταμένου του Επιτελείου με το βαθμό του Υποστρατήγου.  Παράλληλα θα πρέπει  να επανασυσταθούν οι δύο Προϊστάμενοι των δύο Κλάδων Υποστήριξης και Επιχειρήσεων, με μεταφορά σε αυτές των δύο Αρχιπυράρχων από τους προβλεπόμενους στους Διευθυντές Διευθύνσεων.
    Από τις   6 υπερδιευθύνσεις, θα πρέπει να αποσπαστεί το αντικείμενο  της υγείας και ασφάλειας και και της πληροφορικής και να συσταθούν σε ξεχωριστές διευθύνσεις, αυτές της Διεύθυνσης Υγείας και Ασφάλειας και της  Διεύθυνσης Πληροφορικής και Επικοινωνιών ως απόλυτα εξειδικευμένες τόσο σε αντικείμενο όσο και σε προσωπικό.
     Η εισαγωγή του  θεσμού  των τριών Συντονιστών Επιχειρήσεων - Υποστρατήγων, όπως είχαμε επισημάνει προ της ψήφισης του Νόμου  παραμένει ακόμα  άγνωστο από ποια αναγκαιότητα προέκυψε,  με έδρα αντίστοιχα Πάτρα, Θεσ/κη, και Πειραιά. Η  καινοφανής σύλληψή του, χωρίς προηγούμενο και αντιστοιχία σε κανένα άλλο Σώμα, όπως το είχαμε επισημάνει προ της ψηφίσεως του Νόμου, επιβεβαιώθηκε και στην εφαρμογή του, αφού το συγκεκριμένο επίπεδο Διοίκησης, ουδέν προσέφερε.  Η πρότασή μας είναι η κατάργηση του θεσμού και η επαναφορά του δοκιμασμένου θεσμού των δύο Γενικών Επιθεωρητών – Αντιστρατήγων, Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Βορείου  και Νοτίου Ελλάδος, με έδρα τη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα, αντίστοιχα και η επαναφορά του Διοικητή ΠΕΠΥΔ –Υποστρατήγου στην Κεντρική Μακεδονία και Δυτική Ελλάδα.
    Χωρίς καμία μελέτη και αναγκαιότητα, περικόπηκε ο καταληκτικός βαθμός  των συναδέλφων Αξιωματικών Ε.Υ  Πλοηγών, Τεχνικών, Υγειονομικών. Η πρόταση είναι να επανέλθει καθότι είναι κατάφωρο άδικο για την προσφορά των συγκεκριμένων συναδέλφων.
    Παρά την θετική πρόθεση  για τον εκσυγχρονισμό της πυροσβεστικής εκπαίδευσης και της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, καταρχήν υποβαθμίζεται κατά βαθμό και ο Διοικητής της Πυροσβεστικής Ακαδημίας και  ο Διοικητής της Σχολής Δοκίμων Ανθυποπυραγών, με πλήρη αναντιστοιχία με τις υπόλοιπες Σχολές των Ε.Δ. και Σ.Α.  Επίσης το όλο εγχείρημα, οπισθοδρομείτε καθώς προβλέπεται στο Νόμο να χρησιμοποιείται ως δομή της Πυροσβεστικής Ακαδημίας το Π.Δ. 174/1983 που είναι πεπαλαιωμένο και για το οποίο έχουν συσταθεί δεκάδες επιτροπές προκειμένου να το τροποποιήσουν. Οι περισσότερες οργανωτικές ρυθμίσεις του Νόμου είναι πρόχειρες και αποσπασματικές, γι αυτό στο συγκεκριμένο άρθρο θα πρέπει να παραμείνει μόνο η κεντρική φιλοσοφία  της ανωτατικοποίησης και των βασικών δομών της και τα υπόλοιπα περί λειτουργίας της  Ακαδημίας, θα πρέπει να εισαχθεί  εξουσιοδοτική διάταξη για να ρυθμιστούν με Π.Δ. ή Υ.Α.
    Η εισαγωγή  στη Σχολή Πυρ/των μέσω των Πανελληνίων σαφώς και είναι θετικό βήμα, αλλά δεν ορίζεται τι θα γίνει με την αναπλήρωση του προσωπικού  και με ποιο τρόπο θα προσλαμβάνεται μέχρι την πρώτη αποφοίτηση των Πυροσβεστών από το νέο σύστημα.  Το ίδιο ισχύει και για την είσοδο στη Σχολή Αρχιπυροσβεστών.
    Η  πολύ καλή πρωτοβουλία της δημιουργίας του  ΕΣΚΕ, θα  πρέπει να ακολουθηθεί από σχετική ρύθμιση που να κάνει συμβατή τη διαχείριση  περιστατικών πολιτικής προστασίας με ανάλογη δομή και στην Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση στους αντίστοιχους τομείς Πολιτικής Προστασίας.
    Για τα    Περιφερειακά κέντρα επιχειρήσεων που ιδρύθηκαν δεν προβλέπεται η ξεκάθαρη διασύνδεσή τους με τα  περιφερειακά όργανα  πολιτικής προστασίας της αυτοδιοίκησης που έχουν ξεκάθαρα αυτόνομη διοικητική μορφή και υπαγωγή στο ΥΠ.ΕΣ.
     Καθιερώθηκε η Δ/νση. Ελέγχου Επιθεώρησης  του Π.Σ. ως πυροσβεστική αστυνομία για το πυροσβεστικό προσωπικό, το οποίο όμως ως μέχρι στιγμής  ελέγχεται από όλες τις διοικητικές δομές ελέγχου, (Εσωτερικές Υποθέσεις ΕΛΑΣ, Ελεγκτή Δημόσιας Διοίκησης, Τακτική Ελληνική Δικαιοσύνη) διαθέτοντας και ένα αρκετά ευρύ πλέγμα πειθαρχικού ελέγχου. Άρα θα  απασχοληθεί μεγάλος αριθμός προσωπικού χωρίς ιδιαίτερη αναγκαιότητα, αφού η δικαιοδοσία τους βρίσκεται και στις προαναφερόμενες Αρχές.
Πέρα από τα παραπάνω, υπάρχουν ακόμα και μια σειρά ακόμα από προβλήματα που προέκυψαν από την εφαρμογή του νέου Νόμου, που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν συνολικά, και όπως το πράξατε για τα αντίστοιχα ζητήματα της ΕΛ.ΑΣ. θα πρέπει μετά από πρωτοβουλία σας, να  γίνει μια ευρεία τροποποίηση και για τα ζητήματα του Π.Σ.





3.    Οι υστερήσεις στην υλοποίηση των διατάξεων του Ν.4249/2014

Πέρα από τις διαφωνίες μας σε ρυθμίσεις του  Ν.4249/2014,  για την αναδιοργάνωση του Π.Σ. και της ΓΓΠΠ, τα όποια  θετικά του, δυστυχώς ακόμη, μήνες μετά την ψήφιση του, δεν έχουν υλοποιηθεί.
Συγκεκριμένα :
    Δεν  έχει εκδοθεί  η προβλεπόμενη απόφαση για τη  διαδικασία βεβαίωσης  προστίμων ή άλλων διοικητικών ποινών σε όσους επιβαρύνουν την Υπηρεσία με την ειδοποίηση και επέμβαση των υπηρεσιών του Π.Σ. σε περιστατικά που οφείλονται σε δόλο, ή βαριά αμέλεια ή μη τήρηση των σχετικών διατάξεων ασφαλείας, ιδίως για ζητήματα πυροπροστασίας και συντήρησης ανελκυστήρων, καθώς και σε όσους για οποιονδήποτε λόγο παρακωλύουν ή δυσχεραίνουν αναίτια το πυροσβεστικό έργο. Επίσης δεν έχει εκδοθεί η κοινή απόφαση, δική σας και του Υπουργού  Οικονομικών, για το ύψος του προστίμου που αναλογεί και  εισπράττεται υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου.
    Δεν έχει εκδοθεί η  ΚΥΑ  για τον καθορισμό του ειδικού παραβόλου υπέρ δημοσίου, που εισπράττεται  για την πιστοποίηση του προσωπικού πυρασφάλειας επιχειρήσεων και άλλων φορέων.
    Δεν έχει εκδοθεί το προβλεπόμενο  προεδρικό διάταγμα, με το οποίο θα καθορίζεται το πυροσβεστικό  προσωπικό που μπορεί να φέρει οπλισμό, το είδος του οπλισμού, οι υποχρεώσεις του προσωπικού που οπλοφορεί, η εκπαίδευσή του από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας, οι χώροι προσωρινής κράτησης, καθώς  και κάθε  άλλο σχετικό θέμα.
    Δεν έχει εκδοθεί η  ΚΥΑ, με την οποία θα  καθορίζονται οι διαδικασίες και ο τρόπος συνεργασίας, σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο, μεταξύ Πυροσβεστικού Σώματος και Ειδικής Γραμματείας Δασών που αφορούν: α) στις δράσεις πρόληψης και προστασίας των δασικών εκτάσεων από δασικές πυρκαγιές και στην εκπόνηση σχεδίων που υποστηρίζουν αυτές, β) στην παροχή υποστήριξης και στη διασφάλιση άμεσης συνδρομής στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους από την οικεία Δασική Υπηρεσία προς το Πυροσβεστικό Σώμα κατά την αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών.
    Δεν έχει εκδοθεί η απόφασή , με την οποία  ρυθμίζονται επιμέρους θέματα οργάνωσης, διάρθρωσης, λειτουργίας, στελέχωσης της Μονάδας 112
    Δεν έχουν εκδοθεί οι σχετικές αποφάσεις για την υλοποίηση του νέου εκπαιδευτικού πυροσβεστικού συστήματος.
Το πλέον  όμως σημαντικό, είναι όμως ότι δεν έχουν υλοποιηθεί  ακόμα, τα θετικά του Νόμου και συγκεκριμένα:
    Δεν έχει εκδοθεί το προεδρικό διάταγμα που να ρυθμίζει  θέματα προστασίας της υγείας και ασφάλειας του προσωπικού του Πυροσβεστικού Σώματος.
    Δεν έχει εκδοθεί  το προεδρικό διάταγμα  με το οποίο θα καθορίζονται η διαδικασία, οι προϋποθέσεις, τα δικαιολογητικά και κάθε άλλο σχετικό θέμα για την εφαρμογή του νέου θεσμού του Συνηγόρου του Πυροσβέστη.
    Δεν έχουν  εκδοθεί οι σχετικές αποφάσεις για τη λειτουργία του Αστυνομικού Φαρμακείου που θα εξυπηρετεί και το πυροσβεστικό προσωπικό, εν ενεργεία και εν συντάξη.

4.    Για τις μεταθέσεις του Πυροσβεστικού Σώματος
Όπως  πάγια και μονότονα η ΕΑΠΣ  επισημαίνει τα τελευταία χρόνια  το βασικό θεσμικό πλαίσιο των μεταθέσεων του προσωπικού  του 1996 , με τις  ελάχιστες τροποποιήσεις,  του δεν είναι ικανό να αντιμετωπίσει  τη σύγχρονη πραγματικότητα, τις ανάγκες του προσωπικού, την εξέλιξη της υπηρεσίας και σαφώς την  δυσχερή  οικονομική κατάσταση.
Θα πρέπει άμεσα να ανοίξει ο  διάλογος  που να οδηγήσει το επόμενο χρονικό διάστημα και σε κάθε περίπτωση προ των επόμενων μεταθέσεων σε ένα καινούργιο, σύγχρονο  σύστημα μεταθέσεων που να συνδυάζει την αρμονία μεταξύ των υπηρεσιακών αναγκών και της ομαλής και με μακρόχρονο προγραμματισμό του προσωπικού βίου των συναδέλφων.
Ο υφιστάμενος κανονισμός μεταθέσεων που ορίζεται από το  Π.Δ. 170/1996, υπέστη μικρές τροποποιήσεις στη διάβα των ετών μέχρι σήμερα, χωρίς όμως τις ριζικές ζωτικές και φλέγοντες τροποποιήσεις για να συμπεριλάβει  τους Πυροσβέστες  πρόσληψης μετά την 65η εκπαιδευτική σειρά, τους 4000 συναδέλφους της νέας κατηγορίας των Π.Π.Υ., τους Αξιωματικούς εκ ιδιωτών πτυχιούχους, τους Αξιωματικούς  από το βαθμό του Αντιπυράρχου και άνω. Συγκεκριμένα:
    Ο κανονισμός μεταθέσεων  αντιμετωπίζει με εντελώς διαφορετικό τρόπο το πυροσβεστικό προσωπικό, ανάλογα του έτους πρόσληψής τους, δίνοντας σε άλλους το προνόμιο της μόνιμης παραμονής, σε άλλους τον περιορισμό της 8ετούς παραμονής, σε άλλους τη δυνατότητα μετάθεσης και σε άλλους όχι, σε άλλους τη δυνατότητα επιλογής τόπου συμφέροντος και αλλαγής του και σε άλλους, τους νεότερους όχι.
    Ένας μεγάλος αριθμός συναδέλφων Πυροσβεστών,  έχει εγκλωβιστεί εδώ και χρόνια, κυρίως σε υπηρεσίες της νησιωτικής χώρας, καθότι για να μετατεθούν στην πόλη συμφέροντος τους, θα πρέπει να ισχύσουν συνδυαστικά και να προκύψει κενή οργανική θέση εκεί και να προηγηθεί πρόσληψη στην υπηρεσία που υπηρετούν. Αποτέλεσμα να μπορεί να μετατεθεί στην τυχόν κενή θέση συμφέροντός του, νεότερος συνάδελφος, νεοκατατασόμενος, και ο ίδιος όχι.
    Το μεγάλο  τρωτό στην λειτουργία του κανονισμού μεταθέσεων έγινε με την έναρξη της τριχοτόμησης του πυροσβεστικού προσωπικού, όπου 4.000  οργανικές θέσεις Πυροσβεστών, μετατράπηκαν σε ισάριθμες Π.Π.Υ. χωρίς να καθοριστούν που και πόσοι, σε ένα μοναδικό διοικητικό κατασκεύασμα, όπου καταργήθηκαν δηλ. θέσεις που ήταν συγκεκριμένες ανά ειδικότητα και πόλη και μετατράπηκαν σε «πανελλαδικής εμβέλειας» οριζόμενες, ή όπου υπηρετούσαν οι ΠΠΥ ως εποχικοί ή κατά την υπηρεσιακή ή άλλη βούληση για τους εξ ιδιωτών. Θεωρητικά τούτο θα ήταν προσωρινό, μέχρι την έκδοση νέου θεσμικού πλαισίου μεταθέσεων  για το συγκεκριμένο προσωπικό. Όμως  μέχρι σήμερα ακολουθήθηκε η παλαιά και δοκιμασμένη τακτική του «ουδέν μονιμότερου του προσωρινού».
    Αναφορικά με τους Αξιωματικούς του Π.Σ. ο υφιστάμενος κανονισμός μεταθέσεων, παρά τις κατά καιρούς δεσμεύσεις των πολιτικών ηγεσιών, έχει εξαιρέσει από την προστασία του, τους συναδέλφους από το βαθμό του Αντιπυράρχου και άνω, αφήνοντάς τους εκτιθέμενους στην άνευ όρων και ορίων μεταθετότητα, δυσχεραίνοντας την προσωπική  τους ζωή και οδηγώντας τους πολλές φορές σε ανυπέρβλητα οικονομικά αδιέξοδα, ειδικά σήμερα την εποχή της γενικευμένης οικονομικής κρίσης. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι ανώτεροι και ανώτατοι Αξιωματικοί του Π.Σ. που μετατίθενται, ειδικά σε Υπηρεσίες «δυσμενούς διαβίωσης» δεν έχουν καμία διευκόλυνση διαμονής, αντίστοιχη των συναδέλφων τους των Ε.Δ.
    Οι συνάδελφοι Αξιωματικοί που προσλαμβάνονται εξ ιδιωτών πτυχιούχων, προβλέπεται να τοποθετούνται σε Κεντρικές Υπηρεσίες και στις έδρες των ΠΕΠΥΔ, χωρίς όμως να καθορίζεται ούτε η συγκεκριμένη διαδικασία και το σημαντικότερο, εν συνεχεία  η διαδικασία της μεταθετότητάς τους για την υπόλοιπη θητεία τους, Το ίδιο ισχύει και για τους υπόλοιπους συναδέλφους που θα ενταχθούν, στην κατηγορία των Διοικητικών Αξιωματικών.
    Επίσης ιδιαίτερα σημαντικό πρόβλημα της εφαρμογής του κανονισμού αποτελεί η πρόβλεψη ότι η  κατανομή των οργανικών θέσεων του πυροσβεστικού προσωπικού γίνεται κατ’  έτος με  μονοπρόσωπη απόφαση της ηγεσίας, αφήνοντας σαφώς περιθώρια για «δικαιολογημένη κριτική».
Η κατανομή δεν εξετάζεται καν από τα αρμόδια υπηρεσιακά συμβούλια και δεν υπάρχει καμία υποχρέωση αιτιολογίας της συγκεκριμένης απόφασης, η οποία τουλάχιστο θα έπρεπε να συζητείται από το Συμβούλιο Επιτελικού Σχεδιασμού.
    Μια σειρά επίσης από δυσλειτουργίες και αναντιστοιχίες των πυροσβεστικών εξελίξεων του κανονισμού μεταθέσεων, παρότι έχουν εντοπιστεί από σχετικές επιτροπές, «φρέναραν» στην αναγκαία πολιτική πρωτοβουλία.
Είχαμε ζητήσει λίγες μέρες πριν από την απερχόμενη πολιτική ηγεσία να εφαρμόσει την τελευταία διάταξη του προ ολίγων μηνών,  Π.Δ.93/2014 και να διαθέσει   όλους τους νεοεξερχόμενους Πυροσβέστες στην ΠΕΠΥΔ Αττικής μέχρι τέλη Μαίου,δηλ.το χρόνο των επόμενων τακτικών μεταθέσεων  και μέχρι τότε μετά από διάλογο να είχαμε ένα  νέο σύστημα μεταθέσεων, σύγχρονο, δίκαιο, αξιοκρατικό που να ενσωματωθούν σε αυτό  και οι νέοι αυτοί συνάδελφοι, οι οποίοι παράλληλα θα   ξεκινήσουν  την επαγγελματική   εμπειρία τους για έξι ακόμα μήνες στους μάχιμους πυροσβεστικούς σταθμούς της Αττικής.




5.    Για τις κρίσεις και προαγωγές των Αξιωματικών του Πυροσβεστικού Σώματος

Ένα από τα καίρια προβλήματα του Π.Σ. αποτελεί  το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο των κρίσεων και προαγωγών των Αξιωματικών του Π.Σ. , το  οποίο και  επιτρέπει την αδικία, την αναξιοκρατία, γεγονότα αυταπόδεικτα, μιας και η πλειονότητα των αδικηθέντων συναδέλφων, προσφεύγοντας στην Ελληνική Δικαιοσύνη δικαιώνονται.
Πλαίσιο κρίσεων και προαγωγών που  χρησιμοποιείται από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία για την προώθηση των αρεστών της επιλογών και  σαφώς στη διάβα των έντονων πολιτικών παθών επέτρεψε σε «εξωυπηρεσιακά δεδομένα» να υπεισέλθουν στην υπηρεσιακή ζωή και να στρατεύσουν τις επιλογές των προαγωγών και κρίσεων σε «χρωματικές επιλογές».
Από το 1992 που έλκει την γέννησή του το θεσμικό πλαίσιο κρίσεων και προαγωγών των αξιωματικών, υπήρξε το αίτημα του εκσυγχρονισμού τους.
Από το 1996, που ιδρύθηκε η ΕΑΠΣ κατ΄έτος μονότονα καταγγέλλει τη διαδικασία προαγωγών. Παράλληλα πολλάκις εκπρόσωποί της συμμετείχαν σε ομάδες εργασίας και επιτροπές για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου, χωρίς ποτέ να υπάρχει κατάληξη με πολιτική  βούληση για αλλαγές.
Οι παρεμβάσεις της ΕΑΠΣ όλα αυτά τα χρόνια κατάφεραν, τουλάχιστον να είναι κοινοποιήσιμη στον ενδιαφερόμενο  η έκθεση αξιολόγησής του και επίσης  τουλάχιστον να γίνονται σεβαστές οι δικαστικές αποφάσεις - δικαιώσεις των συναδέλφων από τα  δευτεροβάθμια υπηρεσιακά συμβούλια.
  Έτσι επί πάνω από 20 έτη άπασες οι πολιτικές ηγεσίες διατήρησαν το αυτό σύστημα, προφανώς γιατί ήταν λειτουργικό γι΄αυτές.
Άλλοτε με ευγένεια και  κρατώντας τα προσχήματα, άλλοτε με εξόφθαλμες παρεμβάσεις και επιλογές, δημιούργησαν διοικητικές αρρυθμίες και το χειρότερο απογοήτευση σε δεκάδες στελέχη μας, ειδικά προς το τέλος της  υπηρεσιακής προσφοράς του.
Εξέχως  χαρακτηριστικό, που έχει γραφεί στα ιστορικά μελανά, ήταν η κρυφίως και αιφνιδιαστική «νομοθετική ρύθμιση του Π.Δ. 242/2007, όπου η τότε πολιτική ηγεσία εξεδύθη πλήρως προσχημάτων και προχώρησε σε κρίσεις και προαγωγές των αξιωματικών του Π.Σ. χωρίς καν να συνταχθούν γι αυτούς νέες εκθέσεις ικανότητας.
Στο ίδιο πλαίσιο, περιλαμβάνεται και η επιλογή και αντίστοιχα παύση του Αρχηγού, όπου τείνει πλέον να γίνει άγραφος κανόνας, μετά από μια επιτυχημένη αντιπυρική χρονιά, όπου, μετά τις τελετές όπου του δίδονται τα ευχαριστήρια, να αποστρατεύεται  εξ αιτίας άλλου  λόγου και αιτίας, ως ένδειξη προφανώς  μιας ιδιότυπης βράβευσής του.
Για όλα τα υπόλοιπα κρίσιμα προβλήματα του  πυροσβεστικού προσωπικού, όπως η αποκατάσταση των μισθολογικών αδικιών, συμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ, αλλά και το ασφαλιστικό,πιστεύουμε ότι η νέα κυβέρνηση θα υλοποιήσει άμεσα τις δεσμεύσεις της.